Size
124 x 172 cm (24 cm ruuduilla)
Dimensions when completed
35 ruutua, liitos ja reunus: 124 x 172 cm (24 cm ruuduilla)
Demand
Novita 7 Veljestä
Taustaväri 763 g
Kontrastiväri 448 g
Reunus ja liitos 240 g
Other supplies
Sukkapuikot Novita:
nro 4 tai käsialan mukaan
Pyöröpuikot 80 cm Novita:
nro 4 tai käsialan mukaan
Virkkuukoukku Novita:
nro 4 tai käsialan mukaan

Muut tarvikkeet:
Tylppäkärkinen parsinneula päättelyyn ja ruostumattomia nuppineuloja viimeistelyyn.
Designer name
Sari Åström
Buy kit for this pattern

Ohjeen lukeminen:

  • (toistettavat osuudet on kirjoitettu sulkeisiin). Sulkeiden jälkeen kerrotaan kuinka monta kertaa sulkeissa olevaa ohjetta toistetaan.
  • Vinkit on kirjoitettu kursiivilla. [Ohjeen keskelle kirjoitetut vinkit on hakasulkeissa]. [Myös kuvaviitaukset ovat hakasulkeissa].
  • Kaaviossa on ¼ ruudun silmukat havainnollistettuna visuaalisessa muodossa. Toista kaavio kunkin kerroksen aikana neljä kertaa.

Vinkki! Lue ohje huolella vähintään kunkin otsikon alta ennen kuin aloitat neulomisen.

Vinkki! Normaalisti keskeltä aloitettava neliö neulotaan viidellä sukkapuikolla, eli neljä on kiinni työssä, yksi kullakin sivulla ja viidennellä neulotaan. Alku kannattaa neuloa kuitenkin vain kahdelle puikolle käyttäen kolmatta neulomiseen, jotta puikkojen käsittely olisi helpompaa. Eli alussa kullakin puikolla on kahden puikon silmukat, eli kaavion silmukat tulee toistaa kahdesti. Voit asettaa silmukkamerkin ”puikkojen vaihtumiskohtaan” helpottamaan silmukkamäärien havainnoimista].

Ruudun ohje

Silmukoiden luominen

Luo 12 silmukkaa aloituslenkkiin seuraavasti: Tee langasta yksinkertainen aloituslenkki, johon silmukat luodaan [Huom. tee lenkistä reilu, jotta siinä on tilaa silmukoiden luomiselle. Kaksinkertaisen aloituslenkin kiristäminen on vähän vaikeampaa]. Pidä toisella kädellä kiinni aloituslenkistä ja aloita ottamalla neulottava lanka kiertäen sukkapuikolle [tämä on 1 silmukka], vie puikko läpi aloituslenkistä ja tuo lanka aloituslenkin läpi  [nyt on 2 silmukkaa]. (Tee langankierto ja hae uusi lankalenkki aloitussilmukan läpi) kahdesti [nyt puikolla on yhteensä kuusi silmukkaa]. Ota toinen sukkapuikko ja toista sille sama: langankierto kiertäen ja lanka puikolle vuoron perään aloituslenkin sisä- ja ulkopuolelta, kunnes toisellakin sukkapuikolla on kuusi silmukkaa [yhteensä 12 silmukkaa]. Kiristä aloituslenkki huolellisesti vetämällä langanpäästä.

1. krs. Neulo kaikki oikein. Kerroksen jälkeen puikoilla on yhteensä 12 silmukkaa.

Vinkki: Kokeile, onko helpompaa neuloa silmukoiden takareunoista vai etureunoista, tällä ensimmäisellä kerroksella ei ole väliä kummasta neuloo, kunhan tekee koko kerroksen samalla tavalla.

Youtube ohjevideo silmukoiden luomisesta ja ensimmäisestä kerroksesta: https://youtu.be/bWDkX3FerdE

Lisäykset, krs 2

2. krs: aloita lisäykset. Neulo ensimmäinen silmukka oikein ja neulo juuri neulotun silmukan kohdalla oleva luomiskerroksen silmukka oikein [=yhden silmukan lisäys]. Neulo seuraava silmukka oikein. Tee lisäys ennen seuraavaa silmukkaa, eli neulo seuraavan silmukan kohdalta luomiskerroksen silmukka oikein, ja neulo sitten vasta se seuraava silmukka oikein. [Voit nyt lisätä silmukkamerkin erottamaan kaavion toistokohtaa]. Jatka samoin puikon viimeiset 3 silmukkaa ja seuraava puikko. Kerroksen jälkeen puikoilla on yhteensä 20 silmukkaa. Katso merkkien selitykset symbolit -kuvasta.

Youtube ohjevideo silmukoiden lisäyksistä: https://youtu.be/vDcTXMZEdzU

Lisäyksettömät kerrokset

3. ja kaikki lisäyksettömät kerrokset: neulo kaikki silmukat oikein. [Huom. silmukat kannattaa jakaa 4:lle puikolle viimeistään silloin, kun kirjoneule alkaa]. Kerroksen jälkeen silmukkamäärä ei lisäänny.

Vinkki. Jos työhön meinaa jäädä reikä lisäyksettömän kerroksen jälkeen, voit välttää sen tekemällä ”valelisäyksen”. Eli nosta aiemman krs silmukka puikolle kuten lisäystä tehdessä, mutta neulo nostettu silmukka yhteen seuraavan silmukan kanssa niin, että se varsinainen  silmukka jää päällimmäiseksi ja nostettu silmukka sen taakse. Tee vastaava valelisäys puikon päässä nostamalla toiseksi viimeinen silmukka oikein, neulo lisäyssilmukka ja nosta neulomatta nostettu silmukka lisätyn silmukan yli. Käytä yhteen neulomiseen sen väristä lankaa, mikä kerroksen toisessa (tai toiseksi viimeisessä silmukassa on merkitty käytettäväksi.

Youtube ohjevideo valelisäyksistä: https://youtu.be/eH5FAdlfwHc

Lisäykset, krs 4 ja kaikki lisäykselliset kerrokset

Tee lisäykset puikon alussa heti neulottuasi ensimmäisen silmukan: nosta kahta kerrosta alempi silmukka puikolle ja neulo se oikein. Neulo muut silmukat värikartan mukaisesti kunnes jäljellä on 1 silmukka. Tee lisäys nostamalla viimeisen silmukan alapuolella oleva silmukka puikolle ja neulomalla se oikein, neulo vasta sitten viimeinen silmukka. Kerroksen jälkeen puikoilla on 8 silmukkaa enemmän kuin edellisellä kerroksella.

Youtube ohjevideot

Vinkki. Jos  lisäyssilmukka neulotaan kontrastivärillä, kannattaa silmukka silloin nostaa puikolle kiertäen. Näin kontrastilanka ei jää niin selvästi näkyville kulman kohdalla.

Vinkki. Voit myös kokeilla, että auttaako jos kontrastilisäyskerroksen jälkeen, seuraavalla kerroksella (jos tehdään taustavärillinen lisäys) neuloa myös viimeisen silmukan kiertäen. Tätä ei tarvitse mikäli seuravanakin on kontrastilisäys tai valelisäys.

Päättely

krs. 30.  Päättele silmukat ylivetopäättelyllä: neulo kaksi silmukkaa oikein. Nosta ensin neulottu viimeisimmän silmukan yli. (Neulo 1 oikein ja nosta oikean puoleinen silmukka viimeksi neulotun silmukan yli), jatka kunnes kaikki silmukat on päätelty ja jäljellä on vain yksi neulottu silmukka.

Katkaise lanka ja vedä silmukka niin suureksi [vinkki, katso samalla, että mistä välistä lanka kulkee], että langanpää karkaa läpi. Pujota langan pää neulan tai virkkuukoukun avulla kerroksen ensimmäisen ja toisen silmukan välistä edestä taaksepäin ja sen jälkeen takaisin alkuperäisen silmukan rungon läpi [sama reitti, mitä katsoit äsken].

Kiristä ruudun keskellä oleva langanpää ensin huolellisesti ja päättele kaikki langanpäät. Varo päättelemästä liian tiukalle, jottei ruudut jää pingotuksessa kiristämään.

Youtube ohjevideo silmukoiden päättelystä: https://youtu.be/TjyTCpPdxNU

Viimeistely

Mittaa ruudun halkaisija keskeltä painamalla ruudun reunat suoraksi. Piirrä pingotusalustaan saman kokoinen neliö.

Kastele ruutu kunnolla, rullaa se pyyhkeen sisällä kuivaksi ja neulaa ruostumattomilla neuloilla ensin ruudun kulmat kiinni pingotusalustan neliöön, sitten sivut tasaisesti koko matkalta. Aseta neulat hiukan viistoon ulospäin. Anna kuivua kunnolla ennen kuin irrotat ruudun.

Ihaile ruutua ja ota siitä valokuvia!

Youtube ohjevideo ruudun viimeistelystä: https://youtu.be/gKAJFjyg5O8

RUUTU 1 - SYDÄN LYÖ

Kammiovärinää VI

Sydämestä ei koskaan tiedä seistäkö hiljaa paikallaan ja odottaa vaiko juosta kohti ja perään?

Se värisee omia aikojaan kuin lehti jota tuulenpuuska hipaisee

Sydäntä kun etsii ei tiedä mitä etsii

Sydämen kun löytää, löytää avaimet kahteen porttiin: taivaan ja helvetin

Eikä missään lue kumpi on kumpi

Tommy Tabermann

Novitan tarina
Novitan tarina alkaa 90 vuotta sitten, kun Ernst Gylfe, Novitan perustaja, lähti toteuttamaan unelmaansa tarjota Suomalaisille parempaa lankaa kuin koskaan ennen. Ernst Gylfen löysi oppinsa pitkäkuituisen kampalangan valmistuksesta ja hän palasi Englannista takaisin Suomeen. Ernst aloitti langankehruun Merikaapelihallin tiloissa vuonna 1928.

RUUTU 2 - AALLOT RANNALLA

Rannalla

Ihanat vaaleat pilvet liukuvat taivaalla.
Hiljaa ja lumoavasti laulaa ulappa.

Aaltojen hyväilyistä hiekka on väsynyt.
Tulisit aivan hiljaa tulisit juuri nyt –

Saima Harmaja

Novitan tarina

Kampalangan löydettyä paikkansa kansan sydämissä, Ernst Gylfe osti Helsingin Lauttasaaresta tontin tehdasta varten vuonna 1935. Sotavuosina oli pulaa raaka-aineesta, mutta työntekijöitä ei lomautettu vaan he neuloivat villasukkia lämmittämään rintamalla poteroissa palelevien suomalaissotilaiden jalkoja.

RUUTU 3 - VIIPYILEVÄ VALO

Tiesin, että tulet

Tiesin, että tulet.
Hiljaisuus sanoi sen minulle.
Valo, joka siivilöityi koivikon lävitse, kuiskasi sen.
Ja kun minä heräsin, säteili luminen maa ja syvän sinisen taivaan.

Einari Vuorela

Novitan tarina

Novitan klassikot Nalle ja 7 Veljestä kehitettiin 1960-1970 -luvuilla. Nalle oli valikoimissa ensin, kunnes sen rinnalle alkoivat asiakkaat kaivata paksumpaa lankaa. Uuteen lankaan tuli aluksi seitsemän väriä, joista jokainen nimettiin kunkin veljeksen mukaan. Värit olivat luonnollisia ja neutraaleja, kuten luonnonvalkoinen, beige ja harmaan eri sävyt.

RUUTU 4 - RUISLINTU

Nocturne

Ruislinnun laulu korvissani,
tähkäpäiden päällä täysi kuu;
kesä-yön on onni omanani,
kaskisavuun laaksot verhouu.
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.

Sulle laulan neiti, kesäheinä,
sydämeni suuri hiljaisuus,
uskontoni, soipa säveleinä,
tammenlehvä-seppel vehryt, uus.
En ma enää aja virvatulta,
onpa kädessäni onnen kulta;
pienentyy mun ympär' elon piiri;
aika seisoo, nukkuu tuuliviiri;
edessäni hämäräinen tie
tuntemattomahan tupaan vie.


Eino Leino

Novitan tarina

Sama intohimo ohjaa tekemistä Novitalla edelleen kuin Ernst Gylfen lähdettyä Englantiin 20-luvulla opiskelemaan kampalangan valmistusta. Novita on tänä päivänä Pohjoismaiden suurin lankojen valmistaja ja edelleen saman perheen omistuksessa. Novitan langoissa ja malleissa yhdistyy intohimo käsitöihin ja kunnioitus upeaan pohjoiseen luontoon.

RUUTU 5 - NIITTYVILLA

Kesäyö

Kentillä kasteisilla hämärä käy yli maan.
Valkea niittyvilla vielä on valveillaan.
Katsoen kummissansa kuinka rukoukseen
kaikkien kukkien kanssa kumartui hiljakseen.
Kuusen latvasta ääni pienoisen huilun soi,
minäkin kumarran pääni.
Minunkin sisälläni soi.


-Aaro Hellaakoski



Novitan tarina

Villa - ikiaikainen luonnonmateriaali on säilynyt lähes muuttumattomana maailman myllerryksissä. Novitalaisilla on käsissään langan koko tuotantoprosessi lampaanvillasta aina lankakerälle saakka. Kasvavalla ja kansainvälistyvällä Novitalla on tällä hetkellä Pohjoismaiden suurin kehräämö Korialla, Kouvolan kaupungissa. Sieltä lähteemaailmalle noin miljoona kiloa lankaa eli 10 miljoonaa lankakerää vuodessa.

RUUTU 6 - EI KAHTA ILMAN KOLMATTA

12. Kolme kaunista.

Kaks' on kaunista kesällä:                                                     

Lehti puussa, ruoho maassa,

Minä kohta kolmantena,                    

Minä lehti liehumassa,                                                 

Minä kukka kuulumassa,                                                         

Minä heinä heilumassa.                                                         

Vaan en huoli, huoli'kana,                                                     

Hyvä heinä heilumahan,                                                         

Hyvä kukka kuulumahan.                                                          

Lemmenlehti liehumahan;                                                        

Ei pahat hyvästä tieä,                                                         

Ei katalat kaunihista,                             

Rupalötöt ruskiasta.

Pullosuut punaverestä. 

 

Kanteletar II:12

Novitan tarina

Novita on lähellä asiakasta, suorassa vuoropuhelussa käsityöharrastajien kanssa. Harrastajille tarjotaan koukuttavaa mielihyvää ja onnistumisen elämyksiä satoina neuleideoina ja -inspiraatioina. Klassikkomallien lisäksi tarjolla on aina uusimpia trendejä ja innovaatioita. Novita on läsnä käsityöharrastajien ja ammattilaisten arjessa usealla eri tavalla aina lankatarjonnasta ja käsityölehdestä neule- ja virkkuumalleihin ja sosiaalisen median digitaalisiin kokoontumispaikkoihin.

RUUTU 7 - KUIN SUOJAAVAT OKSAT

Kun mummot kuolevat (1987)

Kun mummot kuolevat

heistä tulee kukkaniittyjä ja heinää

ja joistakin mummoista tulee puita

ja he humisevat lastenlastensa yllä,

suojaavat heitä sateelta ja tuulelta

ja levittävät talvella oksansa

lumimajaksi heidän ylleen.

Mutta sitä ennen he ovat intohimoisia.

Eeva Kilpi

Novitan tarina

Pohjoisen luonnon taika toimii materiaalien ja mallien inspiraation lähteenä: Luonnonrauha ja hiljaisuus kaikuvat ympärillä, sammal pehmentää askelta ja puiden oksat kaartuvat ylle kuin suojaavaksi temppeliksi. Silloin lepää mieli. Silloin syntyvät ideat, jotka resonoivat pohjoisen sydämen kanssa. Novitan langat kertovat tarinaa pohjoisista juurista, ammattitaidosta ja intohimosta käsitöihin - ja siihen tarinaan on helppo samaistua!

LIITOS

Tilkkupeite

Tilkkuja järjesteltiin, vaan eipä tullut kauniimpaa,
on kovin ristiriitaista, kovin kirjavaa.
On kuvioihin pantu ja väreihin huolta,
on käytetty nurjaa ja oikeata puolta.
Mutta värejä ei riittänyt, harmaa on laita,
ja keskellä kiistelevät pilkku ja raita.

Vaan talven pakkasöinä sydäntä kovin paleltaa,
ja lämmin tulee löytää, niin kuin sen saa.
Paremmin kääri jalkasi ja hartiasi peitteeseen.
Rakkaaksi tulee vielä se kaikin tilkkuineen.

- Aale Tynni
(Aale tynni: Kootut runot, WSOY 1977)

Novitan tarina

Käsityöt ja materiaalit ovat olleet kautta aikojen yhdistäneet käsityön tekijöitä perheissä, naapurustoissa ja kylissä - käsitöitä on tehty yhdessä, on kysytty ja jaettu neuvoja, vinkkejä ja ideoita. 90 vuoden ajan Novita on ollut usein mukana käsityötapaamisissa ja neulontailloissa, kahvipöydän keskusteluissa ja kauppalistoissa. Menneisyys kietoutuu nykyhetkeen ja tulevaan, kun projekti kokoaa kädentaitajat digitaaliseen, yhteiseen ”kässäkerhoon”.

Liitoksen ohje
- 4 mm virkkuukoukku
Valitse liitosväriksi joko tausta tai kontrastiväri oman valinnan mukaan. Kontrastivärinen liitos korostaa ruutujen muotoa ja laattamaisuutta, taustavärin liitos jättää kuviot paremmin esille. Jos olet käyttänyt peitossa useita värejä, valitse liitokseen väri, joka yhdistää kokonaisuuden.

ps = piilosilmukka
kjs = ketjusilmukka

Sommittele ruudut haluamasi mukaan ja aloita liittäminen kulmasta edeten saumat siksak -järjestyksessä: Jokaiseen ruudun ulkokulmaan kulmaan (kun siirrytään palasta toiseen) tulee 1 kjs ja sisäkulmaan “laaksoon” (kun siirrytään saman liitettävän palan toiselle sivulle) tehdään 1 ps siihen aikaisempaan kjs:aan.

Liittäminen käytännössä:

Ota kaksi vierekkäistä palaa oikeat puolet ylöspäin. Pidä liitoslanka työn takana.

Vie koukku kummankin ruudun sivun ensimmäisen silmukan takareunan läpi, ota lanka koukulle työn takana ja vedä lanka silmukaksi työn eteen. *Vie koukku seuraavien reunasilmukoiden takareunojen läpi, ota lanka koukulle ja tuo silmukaksi työn eteen* Toista *-* kunnes olet kulmassa. Tee 1 kjs ja jatka seuraava sivu samalla tavalla.

Kun teet risteävän liitoksen samaan kulmaan, jossa on jo 1 kjs, tee silloin kjs:aan 1 ps ja jatka seuraavalle sivulle normaalisti. Liitoksen päättyessä peiton reunassa voit tehdä ylimääräisen kjs:n tai pari, katkaista langan ja vetää langanpää edellisestä ketjusilmukasta jolloin muodostuu solmu. Päättele kaikki langanpäät.

Vinkki: Mikäli  ruuduissa on paljon kokoeroa ja osa ruuduista jää lainehtimaan, voit tehdä kevyen välipingotuksen ennen reunuksen tekoa. Neulaa peitto ruostumattomilla nuppineuloilla kiinni alustaan ja sumuta pinta kosteaksi. Hiero kosteus peiton rakenteeseen. Anna kuivua seuraavaan päivään.
 

Youtube ohjevideo ruutujen liitoksesta: https://youtu.be/HgYgANDM8P4

REUNUS

Elämän kangas

Pitelen elämän pirtaa,

laulun lankaa kehräelen,

kuvitelmain kudelmia,

aatoksien aivinaista.

Koristelen, korjaelen

kauneita elämän kankaan,

selvittelen seittejänsä,

solmujakin sotkuisia,

neuleita kohtalon neitten,

pistoksia pimeyden.

- L. Onerva

(Mäkelä Hannu, Onerva L: Pilvet ja aurinko - Runoja vuosilta 1953-1963 , Otava 2005)

Novita tarina

Elämä on runo -KAL projektissa yhdistyy hienolla tavalla mennyt jatuleva. Peitto neulotaan langasta, jonkatekemiseen tarvittavia oppeja Ernst Gylfe lähti etsimään90 vuotta sitten englannista - unelma, joka kantaa yhä!Novita on ylpeä suomalaisista juuristaan ja Novitan menestystä kehystää intohimo tuottaa elämyksiä ja jakaa käsityön iloa harrastajien kanssa nyt ja tulevaisuudessa.

Reunuksen ohje

- 2 kpl 4 mm sukkapuikkoa ja 4 mm virkkuukoukku

Valitse reunuksen pääväriksi joko taustaväri tai kontrastiväri, riippuen siitä, mitä väriä haluat korostaa. Liitoksen päävärin lisäksi voit tehdä poikkeavalla värillä jälkikäteen liitoksen kaltaisen koristerannun peiton ja reunuksen rajalle.

Tee väliaikainen aloitus virkkaamalla viitisentoista silmukkaa esimerkiksi puuvillalangan pätkällä, tämä väliaikainenaloitus puretaan lopussa pois. Poimi silmukkaketjun takalenkeistä 8 silmukkaa varsinaisella reunuslangalla. Itse reunaneulotaan I-cord -tyylisesti niin, että neulotut silmukat siirretään aina takaisin sukkapuikon toiseen päähän jajatketaan neulomista kääntämättätyötä. Reunan viimeinen silmukka neulotaan aina peiton ulkoreunan seuraavansilmukan takalenkkiin kiinni. Kun silmukat siirretään takaisin puikon toiseen päähän ja jatketaan neulomista, jäätaustapuolelle helposti pitkähkö lankalenkki, mutta se korjataan myöhemmin. Jotta reuna ei ala kiristämään, tehdäänjoka neljäs reunakerros samaan peittosilmukkaan edellisen kanssa, eli reunusta tehdään neljä kerrosta samalla kunpeiton reuna etenee kolme silmukkaa.

Sivu:

Aloita miltä tahansa sivulta 7. silmukasta kulman jälkeen.

krs 1-3: Neulo 7 s oikein, neulo viimeinen s yhteen peiton päättelyreunan seuraavan silmukan takalenkin kanssa(nosta viimeinen silmukka neulomatta, neulo peiton reunasilmukka, nosta neulomatta nostettu silmukka viimeisimmän silmukan yli). Vedä silmukat takaisin sukkapuikon toiseen päähän.

krs 4:Neulo 7 s oikein, neulo viimeinen s yhteen peiton päättelyreunan saman silmukan takalenkin kanssa, mihinedellinenkin reunasilmukka on jo neulottu. Vedä silmukat takaisin sukkapuikon toiseen päähän.

Toista krs 1-4 kunnes kulmaan on enää kolme silmukkaa.

Vinkki.

Jos tuntuu, että reuna jää liian tiukaksi, niin tee "lisäyksiä" välillä useammin. Jos reuna jää löysäksi, niintee "lisäyksiä" harvemmin.

Kulma:

Sivun 3. viimeinen peittosilmukka ennen kulmaa:

- neulo krs 4. mukaisesti kaksi reunakerrosta kumpaankin silmukkaan.

Sivun 2. viimeinen peittosilmukka ennen kulmaa:

- neulo krs 4. mukaisesti kaksi reunakerrosta kumpaankin silmukkaan.

Sivun viimeinen peittosilmukka ennen kulmaa:

- 1. reunakerros normaalisti,

- 2. reunakerros neulo 8 s ilman yhdistämistä peittosilmukoihin,

- 3. reunakerros, yhdistä krs 4 mukaisesti samaan peittosilmukkaan,

- 4. reunakerros neulo 8 s ilman yhdistämistä peittosilmukoihin.

Seuraavan sivun 1. peittosilmukka kulman jälkeen:

- 1. reunakerros normaalisti,

- 2. reunakerros neulo 8 s ilman yhdistämistä peittosilmukoihin,

- 3. reunakerros, yhdistä krs 4 mukaisesti samaan peittosilmukkaan.

Sivun 2. peittosilmukka kulman jälkeen:

- neulo krs 4. mukaisesti kaksi reunakerrosta kumpaankin silmukkaan.

Sivun 3. peittosilmukka kulman jälkeen:

- neulo krs 4. mukaisesti kaksi reunakerrosta kumpaankin silmukkaan.

Jatka toistamalla sivun kerroksia 1-4.

Voit korjata taakse jäävät lankalenkit joko lopussa tai sopivissa pätkissä aina halutessasi: Vie virkkuukoukku reunanensimmäisen "lankalenkin" alta ja ota toinen lankalenkki koukulle, tuo se silmukaksi eteesi, *ota seuraavalankalenkki koukulle ja vedä se äskeisen silmukan läpi uudeksi silmukaksi*. Toista *-* työn loppuun.Jatka reunuksen tekoa peiton ympäri, kunnes tulet aloituskohtaan. Korjaa taakse jäävät lankalenkit viimeistään tässävaiheessa. Katkaise lanka noin 30 cm päästä, pura väliaikaista aloitusta muutama silmukka kerrallaan ja yhdistäreunan alku- ja loppupäät toisiinsa silmukoita jäljentämällä joko neulan tai virkkuukoukun avulla. Vie langanpääpeittosilmukan kautta nurjalle puolelle, päättele kaikki langanpäät huolella.

Koristerantu:

Voit halutessasi virkata vielä kontrastivärisen koristerannun peiton ja reunuksen liitoskohtaan samalla tavalla kuinliitoksessa. Pidä lanka työn takana, vie virkkuukoukku työn edestä peiton ja reunuksen rajakohdasta silmukoiden välistätyön taakse, ota lanka koukulle ja vedä lanka työn eteen, *vie koukku seuraavien silmukoiden välistätyöntaakse, ota lanka koukulle ja vedä lanka työn eteen aikaisemman silmukanläpi*. Jatka *-* kerroksen ympäri, vieviimeinen silmukka aloituskohdasta työn taustapuolelle, katkaise japäättele langat.

Koristetupsut:

Tee 4 muhkeaa tupsua , joissa on noin 50 kpl noin 30 cm. mittaisia lankoja. Sido langat keskeltä nipuksi, taitalanganpäät roikkumaan liitoskohdasta ja sido vielä noin 2 cm päästä toisella langalla yhteen. Pujota langanpäättupsun sisälle muiden lankojen joukkoon. Kiinnitä tupsu sidontalangalla peiton kulmaan parin silmukan päähänreunasta, päättele langanpäät hyvin.

Youtube ohjevideoreunuksesta ja viimeistelystä: https://youtu.be/Q59u2bkgsSI

Peiton hoito:

Villan ominaisuuksiin kuuluu itsepuhdistuminen, joten peittoa tarvitsee pestä vain harvoin. Yleensä riittää pelkkätuuletus raikkaassa ulkoilmassa. Pese vain tarvittaessa langan pesuohjeiden mukaisesti, rullaa peitto mahdollisimmankuivaksi pyyhkeiden sisällä ja kuivata tasossa – voit tarvittaessa suoristella reunat ruostumattomien nuppineulojenavulla kuivamisen ajaksi.