Size
S(M)L(XL)XXL(3XL)
Dimensions when completed
vartalon ympärys 88(96)104(112)122(132) cm
topin pituus 58(60)62(64)66(68) cm
Demand
Novita Cotton Soft
vesi 300(350)400(400)450(500) g
Other supplies
Puikot
Novita nro 3½–4 tai käsialan mukaan
Density
Mallineuleet:
- Sileä neule:
neulo s:t oikealla oikein ja nurjalla nurin.
- Pitsineule:
neulo ruutupiirroksen ja ohjeen mukaan.

Tiheys:
22 s ja 28 krs sileää neuletta = 10 cm

Huomioitavaa
Toppi neulotaan poikittain kaavan neulomissuunnan mukaan.
Designer name
Sisko Sälpäkivi
Buy kit for this pattern

Takakappale

Luo 41(43)45(47)47(49) s ja neulo 1. krs työn nurjalla puolella seuraavasti: neulo 22(24)26(28)28(30) n, 2 o, 12 n ja 5 o.

Neulo sileää neuletta ja aloita oikeassa reunassa pitsineule I ruutupiirroksen 2. krs:lta sekä lisäykset molemmissa reunoissa seuraavasti: neulo kuvio A (= 19 s), 1 o, lisää olkaa varten 1 s (= neulo silmukoiden välinen lanka kiertäen eli takareunasta oikein), 20(22)24(26)26(28) o ja neulo viimeinen 1 s kaksi kertaa (= neulo s etu- ja takareunasta oikein) = 43(45)47(49)49(51) s. Neulo pitsineuleessa ruutupiirroksen kerrokset 3–21, toista sitten kerroksia 2–21 ja toista samalla olan lisäykset pitsineuleen vasemmalla puolella 1 s:n etäisyydellä joka 2. krs vielä 14 kertaa ja kädentien lisäykset vasemmassa reunassa joka 2. krs vielä 5 kertaa. Neulo lisätyillä s:illa sileää neuletta.

Kun kädentien lisäykset ovat valmiit, luo seuraavan oikean puolen kerroksen loppuun sivua varten 69(71)73(76)80(82) s lisää.

Aloita pitsineule vasemmassa reunassa työn nurjalla puolella II ruutupiirroksen mukaan samalta kerrokselta kuin I ruutupiirroksen kuvio A: neulo ruutupiirroksesta kuvio B (= 31 s), neulo s:t nurin, kunnes jäljellä on 19 s ja neulo ne I ruutupiirroksen mukaan.

Neulo molemmissa reunoissa pitsineuletta, keskimmäisillä s:illa sileää neuletta ja jatka olan lisäyksiä.

Kun olan lisäykset ovat valmiit, työssä on 131(135)139(144)148(152) s. Laita viimeisen lisäyksen jälkeen 1. merkki esim. erivärinen lanka työn oikeaan reunaan.

Kun kappaleen korkeus vasemmasta reunasta (= helma) mitattuna on noin 22(24)26(28)30,5(33) cm ja olet neulonut viimeksi neulonut ruutupiirrosten kerroksen 11 tai 21, olet kappaleen keskellä, keskellä takana. Laita 2. merkki molempiin reunoihin.

Neulo nyt kappaleen toinen puoli peilikuvana, pitsikuviot jatkuvat kuitenkin ruutupiirroksen mukaan samanlaisina.

Kun olet neulonut keskeltä takaa saman matkan kuin aiemmin 1. ja 2. merkin välissä aloita kavennukset olkaa varten: neulo oikean puolen kerroksella kuvio A, tee ylivetokavennus ja neulo kerros loppuun. Toista kavennus joka 2. krs vielä 14 kertaa.

Huom. kun olet tehnyt olan kavennuksen yhteensä 9 kertaa, päätä seuraavan nurjan puolen kerroksen alusta sivun 69(71)73(76)80(82) s. Jatka olan kavennuksia ja kavenna vasemmassa reunassa aina oikean puolen kerroksella 1 s yhteensä 6 kertaa.

Kun kaikki kavennukset ovat valmiit, päätä loput 41(43)45(47)47(49) s.

Etukappale

Neulo kuten takakappale.

Viimeistely

Aseta kappaleet mittoihinsa nurja puoli ylöspäin, kostuta ja anna kuivua.

Ompele olkasaumat ja sivusaumat.