Size
Kengän koko noin 30(38)
Garnverbrauch
Novita 7 Veljestä (011) valkoinen 100(150) ja (522) vaaleanpunainen vajaa 50(50) g
SONSTIGES ZUBEHÖR
Sukkapuikot Novita 3½ tai käsialan mukaan
MASCHENPROBE
Mallineuleet

Pitsineule:
neulo ruutupiirroksen ja ohjeen mukaan. Sileä neule suljettuna neuleena: neulo kaikki kerrokset oikein.

Kukkaraita:
neulotaan vaaleanpunaisella langalla vaihekuvien ja ohjeen mukaan.

Tiheys
21 s sileää neuletta = 10 cm
Designer
Minna Metsänen
GARNE UND ZUBEHÖR KAUFEN

Luo valkoisella langalla 42(48) s ja jaa silmukat neljälle sukkapuikolle. Kerroksen vaihtumiskohta on aina I ja IV puikon välissä. Neulo suljettuna neuleena valkoisella 1 krs nurin.

Ota työhön vaaleanpunainen lanka ja neulo kukkaraita vaihekuvien mukaisesti.

Ota työhön valkoinen lanka ja neulo 1 krs oikein ja kavenna lapsen sukassa 2 s ja lisää naisen koossa 2 s = 40(50) s. Aloita sitten pitsineule I ruutupiirroksen 1. kerrokselta. Toista 5 s:n mallikerta 8(10) kertaa ja toista ruutupiirroksen krs:t 1–4 yhteensä 5(6) kertaa. Neulo viimeisen palmikonkierron jälkeen langankierrot kiertäen oikein. Neulo valkoisella vielä 2 krs oikein ja lisää lapsen koossa 2 s ja kavenna naisen koossa 2 s = 42(48) s.

Ota työhön taas vaaleanpunainen lanka ja neulo toinen kukkaraita kuten edellä. Ota työhön valkoinen lanka ja neulo 1 krs oikein ja kavenna lapsen sukassa tasavälein 2 s = 40(48) s. Tasaa samalla kaikille puikoille 10(12) s.

Aloita kantalappu siirtämällä I puikon s:t IV puikolle = 20(24) s. Aloita kantalapun pitsineule I ruutupiirroksen 1. kerrokselta. Neulo kantalappu tasona seuraavasti: neulo 1(3) o, toista 5 s:n mallikerta 3 kertaa, neulo vielä mallikerran 3 ensimmäistä s:aa (pitsipalmikko) ja 1(3) o. Toista ruutupiirroksen krs:t 1–4 yhteensä 5(6) kertaa ja neulo vielä krs:t 5–6 = 22(26) krs.

Kavenna ranskalainen kantapää seuraavasti: 1. krs: neulo 12(14) s oikein (puolet kantalapun silmukoista + 2 s), neulo seuraavat 2 s takareunoista oikein yhteen ja neulo 1 o. Käännä työ. 2. krs: nosta 1 s neulomatta, neulo 5 n, neulo seuraavat 2 s nurin yhteen ja 1 n. Käännä työ. 3. krs: nosta 1 s neulomatta, neulo 6 o, neulo 2 s takareunoista oikein yhteen ja 1 o. Käännä työ. 4. krs: nosta 1 s neulomatta, 7 n, 2 s nurin yhteen ja 1 n. Käännä työ. Jatka kavennuksia tähän tapaan, kunnes teet viimeiset kavennukset sekä oikealla että nurjalla ihan reunassa. Jaa jäljelle jääneet s:t kahdelle puikolle, 6 ja 6 s(7 ja 7 s).

Poimi sitten vapaalle puikolle kantalapun vasemmasta reunasta 11(13) s + 1 s kantalapun ja II puikon välistä. Neulo poimitut s:t kiertäen (= takareunasta) oikein vasemman puoleisella kantapohjan puikolla.

Aloita II ja III puikolla pitsineule seuraavasti: neulo II puikon alussa 1 o, 5 s:n mallikerta II ruutupiirroksen mukaan ja 4(6) o. Neulo III alussa 4(6) o, neulo 5 s:n mallikerta II ruutupiirroksen mukaan ja neulo 1 o.

Poimi nyt kantalapun oikeasta reunasta 11(13) s + 1 s III puikon ja kantalapun välistä kantapohjan oikean puoleisella puikolla, neulo poimitut s:t kiertäen oikein ja kantalapun s:t oikein. Neulo puikoilla I ja IV sileää neuletta ja jatka sukan päällä pitsineuletta ja sileää neuletta. Toista ruutupiirroksen kerroksia 1–4.

Jatka neulomista näillä kaikilla 56(66) s:lla ja tee kiilakavennukset: neulo I puikon lopussa 2 viimeistä s:aa oikein yhteen ja tee IV puikon alussa ylivetokavennus. Toista kavennukset kuten edellä joka 2. krs. Kun kaikilla puikoilla on jäljellä 10(12) s, lopeta kavennukset.

Jatka mallineuleita, kunnes pohjan pituus on 15(19) cm tai pikkuvarvas peittyy.

Aloita sitten kärkikavennukset ja jatka edelleen pitsineuleraitojen neulomista.

Neulo I puikon lopussa 2 s oikein yhteen ja 1 s oikein. Neulo II puikon alussa 6 s, tee ylivetokavennus ja neulo loput s:t oikein. Neulo III puikon alussa s:t oikein, kunnes jäljellä on 8 s, neulo 2 s oikein yhteen ja neulo loput s:t pitsineuleen mukaan. Neulo IV puikon alussa 1 o ja tee ylivetokavennus. Toista kavennukset kuten edellä joka 2. krs vielä 2(4) kertaa.

Jatka kavennuksia I ja IV kuten edellä. Tee II puikon alussa ylivetokavennus ja neulo III puikon lopussa 2 s oikein yhteen. Jatka pitsineuletta mahdollisimman pitkälle. Tee kavennukset kuten edellä joka 2. krs, kunnes joka puikolla on jäljellä 5(6) s. Tee sen jälkeen kavennukset joka krs:lla. Kun työssä on jäljellä 8 s, katkaise lanka, vedä se silmukoiden läpi, kiristä ja päätä hyvin.

Neulo toinen sukka samoin

Viimeistely

Höyrytä valmiit sukat.